در خوجالی چه گذشت؟


اعترافات رییس جمهور پیشین آذربایجان درباره دروغ پردازی  پان ترکیست ها در زمینه "خوجالی"

ayaz_mutalibov_240168393.jpg    

" خوجالی " نام شهری در جمهوری آرتساخ ( قره باغ - قراباغ ) است که در فوریه ۱۹۹۲ میلادی توسط ارتش این جمهوری از دست نیروهای جمهوری آذربایجان آزادسازی شد .  در پی این عملیات ، دولت جمهوری آذربایجان و سازمان های پان ترکیستی برای منحرف نمودن افکار عمومی جهان از قتل عام ارمنیان در شهرهای " سومگاییت " ( نزدیک باکو -  در فوریه ۱۹۸۸ ) ، باکو ( در ژانویه ۱۹۹۰ میلادی )، گنجه و ... اقدام به دروغ پراکنی درباره به اصطلاح  " قتل عام اهالی خوجالی توسط نیروهای  ارمنی " (!! )  نمودند .  این در حالی بود که  اجساد مورد استناد پان ترکیست ها در نزدیکی محل حضور نیروهای  ارمنی ( یعنی خود خوجالی ) پیدا نشده بودند بلکه این اجساد در نزدیکی شهر  " آغدام " که محل تمرکز واحدهای عمده ارتش جمهوری آذربایجان بود ، پیدا شدند و این  احتمال  را برای هر ناظر بی طرف مطرح  نمود که عامل بروز این تلفات انسانی رقابت های  درون جناجی و سیاسی در جمهوری آذربایجان و نیز خطای فاحش نیروهای نظامی  تازه تاسیس و بی تجربه این جمهوری بوده است.( احتمالا در تاریکی شب واحد های  آذربایجانی مستقر در آغدام نیروهای نظامی آذربایجانی را که در حال عقب نشینی از خوجالی ،  به آغدام نزدیک شده بودند و تعدادی از ساکنان خوجالی نیز همراهشان بود ، به اشتباه به  عنوان نیروهای مهاجم ارمنی مورد حمله قرار دادند و سپس برای پنهان نمودن این خطای  فاحش و نیز سوء استفاده از موقعیت پیش آمده ، اقدام به مثله نمودن اجساد و دروغ گویی  درباره " دخالت نیروهای ارمنی در این حادثه "  نمودند.) در همین زمینه مصاحبه قابل توجهی وجود دارد که چون بیانگر اظهارات بالاترین مقام جمهوری آذربایجان در زمان وقوع حادثه می باشد ، بسیار ارزشمند است

برگرفته از مصاحبه " ایاز مطلب اف " ، رییس جمهور وقت آذربایجان " با " دانا مازالووا " ،  خبرنگار اهل چک ، منتشر شده در دوم آوریل ۱۹۹۴ میلادی در روزنامه " نزاویسمایا گازتا " 

 سؤال  خبرنگار : " نظر شما درباره حوادث خوجالی که باعث استعفای شما شد ، چیست ؟ اجساد سکنه خوجالی در نزدیکی شهر آغدام پیدا شدند . اولین تصاویر از این اجساد در ۲۹  فوریه توسط خبرنگاران تهیه شد ( و در این تصاویر اجساد مذکور مثله نشده بودند )  در حالی که در تصاویر بعدی که در دوم مارس از این اجساد تهیه شد ،  سرهای اجساد را  بریده بودند (!) . بازی عجیبی به نظر می رسد ..."

 پاسخ "مطلب اف " : " آنگونه که از سخنان غیر نظامیان فراری از خوجالی استنباط  می شود ، تمام این قضیه ( کشته شدن تعدادی از  غیر نظامیان خوجالی ) برای ایجاد بهانه ای  به منظور مجبور نمودن من به استعفاء ( از مقام ریاست جمهوری ) طراحی شده بود . فکر  نمی کنم که  ارمنیان که رویه بسیار حساب شده ای در چنین موقعیت هایی دارند ، امکان  داشت که این  فرصت را برای آذربایجانی ها فراهم کنند که اسنادی برای متهم نمودنشان به  اقدامات نژادپرستانه به دست  آورند . می توان دریافت که کسانی ( در داخل جناح های  سیاسی  جمهوری آذربایجان ) علاقه مند بودند تا این تصاویر ( تصاویر اجساد تعدادی از ساکنان خوجالی ) در جلسه شورای عالی ( مجلس ) آذربایجان به نمایش در آید تا  تقصیر این مسائل به گردن من انداخته شود . 

اگر من ( علنا ) اعلام کنم که متهمان ( کشته شدن تعدادی از ساکنان خوجالی ) از جناح مخالف ( مخالفان دولت وقت جمهوری آذربایجان یعنی عمدتا  حزب " جبهه خلق " به رهبری " ابوالفضل ایلچی بیگ " ، رییس جمهور بعدی آذربایجان ) هستند ،  آن ها ( مخالفان ) خواهند گفت که من قصد بی اعتبار نمودن آن ها را دارم . اما مسئله مهم این است که یک گذرگاه ( راهروی امن ) برای خروج مردم ( از خوجالی ) توسط ارمنی ها فراهم شده بود . بنابراین چه دلیلی داشت که ارمنیان به این مردم شلیک کنند ؟ به ویژه اینکه بخواهند این کار را در نزدیکی شهر آغدام انجام دهند ، یعنی جایی که در آن زمان نیروهای کافی ( آذربایجانی ) حضور داشتند که می توانستند به کمک این مردم بشتابند و آن ها را نجات دهند . "  

 

 http://www.xocali.net/EN/ayaz-mutalibov.html


 --------------------------------------------------------------------------------  
( در واقع به اعتراف رییس جمهور پیشین آذربایجان ،  اگر ارمنیان واقعا قصد کشتار مردم  خوجالی را داشتند ، بدون آنکه به این مردم اجازه خروج از شهر را بدهند ، همه آن ها در  خود خوجالی یا لااقل در نزدیکی این شهر می کشتند و این کار را در نزدیکی شهر آغدام ( محل یافته شدن اجساد ) انجام نمی دادند چرا که آغدام در آن زمان یکی  از محل های تمرکز  نیروهای نظامی آذربایجانی بود و این نیروها به راحتی  می توانستند مانع از کشتار  غیر نظامیان فراری از خوجالی شوند . در نهایت نباید فراموش کرد که آغاز گر کشتار و پاکسازی قومی در مناقشه قره باغ ، دولت جمهوری آذربایجان و پان ترکیست های نژادپرستی بوه اند که سال ها قبل از آغاز  جنگ در منطقه آرتساخ ( قراباغ ) ، اقدام به قتل عام ارمنی ها در شهرهای " سومگاییت " در فوریه ۱۹۸۸ میلادی و باکو در ژانویه ۱۹۹۰ میلادی و گنجه و ... نمودند .

در همین زمینه می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید :

http://farsi.iranahayer.com/index.php?news=2614

http://farsi.iranahayer.com/index.php?news=2676

http://farsi.iranahayer.com/index.php?news=2677


افشاگری  خبرنگاران  آذربایجانی درباره  دروغ پردازی های پان ترکیست ها در زمینه "خوجالی" 

fatullayev_329173192.jpg  
" عین الله فتح الله اف "  روزنامه نگار آذربایجانی است که به دلیل افشاگری هایش درباره دروغ پردازی های دولت باکو و پان ترکیست ها در زمینه حوادث  فوریه ۱۹۹۲ در " خوجالی " در آرتساخ ( قره باغ)  ٬ از سوی دادگاه جمهوری آذربایجان محکوم شده است و  به همین دلیل علیه قوه قضائیه این کشور به  دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت نموده است . وی در مقاله " خاطرات قره باغ " که در آوریل ۲۰۰۵ میلادی در نشریه                              Realny Azerbaijan                چاپ باکو منتشر شده است ٬ نوشته است : 

" صادقانه باید بگویم که چند سال قبل با مهاجران شهر خوجالی که موقتا در " نافتالان " سکونت یافته اند ٬ ملاقات کردم و آن ها در اظهاراتشان گفتند که چند روز قبل از آغاز حمله ( نیروهای جمهوری قره باغ ) به " خوجالی " ٬  نیروهای ارمنی از طریق بلندگو در مورد عملیات قریب الوقوع به مردم خوجالی هشدار می دادند و از آن ها می خواستند که از طریق  گذرگاه انسان دوستانه ای که برای همین منظور ( خروج غیر نظامیان از خوجالی ) 

در طول رودخانه " کار کار " در نظر گرفته شده بود ٬  شهر را ترک کنند . بنا به گفته خود مهاجران خوجالی ٬  آن ها از این گذرگاه استفاده نمودند و  عملا نیروهای ارمنی مستقر در  اطراف این گذرگاه ٬ اقدامی برای شلیک کردن و کشتن غیرنظامیان در حال خروج از خوجالی   انجام ندادند . اما سربازان واحدهای نظامی " جبهه خلق آذربایجان " ( نیروی مخالف دولت وقت جمهوری آذربایجان )  ٬ بنا به دلایلی گروهی از ساکنان خوجالی را به سوی روستای          " ناخیجوانیک " که در آن زمان در کنترل نیروهای ارمنی مستقر در " عسکران " قرار   داشت  ٬ هدایت نمودند . بقیه سکنه در نزدیکی آغدام ( محل تمرکز نیروهای آذربایجانی )  مورد شلیک قرار گرفتند . " 

( در واقع اجساد قربانیان خوجالی در جایی پیدا شدند که تحت کنترل نیروهای  آذربایجانی بود و نه نیروهای ارمنی و این احتمال تقویت می شود که آن ها این گروه را با ارامنه مهاجم اشتباه  گرفته و مورد شلیک توپخانه و اسلحه های خود قرار دادند و برای پنهان نمودن این خطای       فاحش خود  ٬  اجساد قربانیان را قبل از مرحله دوم تهیه گزارش توسط  خبرنگاران  ٬ مثله نمودند تا وانمود کنند که ارمنی های مسئول این حادثه بوده اند .

( نکته قابل توجه این است که بنا بر اظهارات خبرنگاران آذربایجانی و خارجی از جمله " چنگیز مصطفی اف " و " دانا مازالووا "  ٬ اجساد قربانیان در مرحله اول تهیه گزارش از این حادثه سالم بودند و مثله نشده بودند اما وقتی چند روز بعد آن ها سعی در تهیه گزارش از همین  اجساد را داشتند  ٬  با اجساد سر بریده و مثله شده روبرو شدند (!!) شاید عجیب باشد که  چگونه عده ای می توانند چنین عملی علیه اجساد انجام دهند اما اگر در نظر بگیریم که همین  پان ترکیست ها و دولت باکو چند سال قبل یک افسر ارتش جمهوری آذربایجان به نام " رامیل صفر اف " را که   سر یک افسر ارمنی  را با تبر و آن هم در هنگام خواب بریده  بود  ٬  به عنوان "قهرمان ملی " معرفی نمودند (!!)  ٬ (نگاه کنید به سایت :  http://budapest.sumgait.info ) تصور این چنین رفتاری با اجساد  قربانیان خوجالی  ( به منظور تحریک افکار عمومی آذربایجان علیه ارمنی ها و نیز  زمینه سازی برای سرنگونی دولت " ایاز مطلب اف "  ٬ رییس جمهور  وقت آذربایجان ) دور از ذهن نیست . ) ) 

وی در ادامه این مقاله نوشته است : " هنگامی که در " عسکران " ( در آرتساخ ) بودم ٬ به اظهارات " اسلاویک آروشانیان " ٬  معاون اول مسئول محلی این منطقه ٬  گوش فرا دادم و این اظهارات را با سخنان ساکنان خوجالی درباره اینکه از سمت نیروهای آذربایجانی  بر روی آن ها آتش گشوده شده بود ٬  مقایسه کردم .  من از " آروشانیان " خواستم تا  گذرگاهی را که از  طریق آن ساکنان خوجالی ( از شهر ) خارج شده بودند ٬  به من   نشان دهد . با در نظر گرفتن مجاورات  جغرافیایی ( اطراف خوجالی ) ٬ با اطمینان کامل  می توانم بگویم که ادعاها ( در جمهوری آذربایجان و عمدتا از سوی دولت باکو و  پان ترکیست ها ) درباره اینکه ارمنی ها گذرگاهی ( برای خروج امن و بی خطر ساکنان  خوجالی ) در نظر نگرفته بودند ٬ بی اساس است .  در غیر این صورت کلیه ساکنان خوجالی در محاصره کامل و جدا افتاده از دنیای خارج ٬ قادر به خروج از محاصره  نمی بودند . اما مهاجران خوجالی با رسیدن به رودخانه " کار کار " به گروه هایی  تقسیم شدند و هیچ کس نمی داند چرا یک گروه از آن ها به سوی روستای  " ناخیجوانیک " هدایت شدند . به نظر می رسد واحدهای نظامی " جبهه خلق آذربایجان " در صدد نجات ساکنان خوجالی نبودند بلکه به دنبال خونریزی بیشتر ( در  میان ساکنان غیر نظامی ) برای سرنگونی " مطلب اف " ( رییس جمهور وقت آن کشور) بودند . " 

این خبرنگار آذربایجانی در ادامه مقاله به ملاقات خود با یک آذری که در " عسکران " زندگی می کند و اینکه ارمنیان قره باغ با او بدون ایجاد آزار و اذیت رفتار می کنند ٬  اشاره نموده است .  " فتح الله اف " همچنین در یکی دیگر از نوشته های خود در اینترنت اظهار داشته است : 

" من از این شهر ( نافتالان ) بازدید نموده ام و با صدها مهاجر ( از خوجالی ) گفتگو  کرده ام . آن ها تأکید می نمودند که گذرگاهی ( از سوی ارمنی های برای خروج امن غیرنظامیان از خوجالی ) در نظر گرفته شده بود و علت زنده ماندن آن ها نیز وجود همین گذرگاه بوده است ... اما گروهی  از ساکنان خوجالی توسط نیروهای خودی ( آذربایجانی )  ( از واحد های حزب " جبهه خلق " ) مورد شلیک قرار گرفتند و بعدا اجساد آن ها  ( توسط همین افراد ) مثله شد. "  

 

 http://www.xocali.net/EN/realazer.html

 

  http://blogian.hayastan.com/?s=khojaly   

----------------------------------------------------------------------------------------------------

mustafaev_917045808.jpg 

بنا به گزارش کمیتهء بین المللی دفاع از روزنامه نگاران، چنگیز مصطفی اف، عکاس و روزنامه نگار جمهوری آذربایجان که وقایع روستای خوجالی در قره باغ را در فوریهء ۱۹۹۲  ثبت نموده بود و  چندی بعد در ژوئن همان سال در شرایط مشکوکی کشته شد ، پیش از مرگ مشکوکش در حال جمع آوری اطلاعاتی بوده است که نشان می دادند که کشتار آذری ها در خوجالی با دخالت  حزب " جبههء ملی آذربایجان " و  به منظور زمینه سازی برای سقوط حکومت ایاز مطلب اف  ، رئیس جمهور وقت آذربایجان ،رخ داده است.

این مسئله خود سؤالاتی را  در مورد نقش رقابت  میان جناح های سیاسی  جمهوری آذربایجان در وقوع حادثهء خوجالی مطرح می نماید : امری که همان زمان در یک مصاحبهء مطبوعاتی از سوی ایاز مطلب اف ،   رئیس جمهور آن کشور، مطرح شده بود.

http://cpj.org/killed/1992/chingiz-fuad-ogly-mustafayev.php

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد