اقدامات ارمنستان در پی استرداد قاتل افسر ارمنی به آذربایجان

در پی استرداد رامیل صفراف نظامی آذربایجانی که به جرم قتل گورگن مارگاریان افسر ارتش ارمنستان در مجارستان زندانی بود، شورای امنیت ارمنستان اجلاس فوق العاده تشکیل داده است.

حادثه طی کنفرانس "همکاری برای صلح" ناتو در سال 2004 میلادی در بوداپست پایتخت مجارستان رخ داده و افسر ارمنی در خوابگاه خود حین خواب به طرز ناجوانمردانه توسط نظامی آذربایجانی به قتل رسیده است. قاتل افسر ارمنی تا کنون در زندان مجارستان بسر برده و اخیرأ بعد از یک سال مذاکرات پنهانی میان سران آذربایجان و مجارستان به باکو مسترد گشت. رئیس جمهوری آذربایجان طی فرمانی قاتل افسر ارمنی را بخشیده و وی از فرودگاه آزاد گشته است.

ارمنستان برای اعتراض به اقدام دولت مجارستان روابط سیاسی خود با آن کشور را قطع کرده، نیروهای خود را به حالت آماده باش در آورده و پیام هایی برای سران کشورهای عضو هیئت رئیسه گروه مینسک حل بحران قره باغ وابسته به سازمان همکاری وامنیت اروپا صادر کرده است.

سرژ سرگیسیان رئیس جمهوری در جلسه اضطراری شورای امنیت کشورمان اعلام داشته است که رهبری ارمنستان اقدامات دیگری نیز برای محکومیت تصمیم دولت مجارستان تدارک دیده و از احزاب سنتی ارامنه خواسته است تا در جوامع خارج از کشور از خود عکس العمل نشان دهند. آقای سرگیسیان تأکید کرده است که این یک آدم کشی صـِرف نمی باشد چرا که قتل با انگیزه لی بوده و باید از سوی تمامی اعضای اتحادیه اروپا محکوم گردد. مجارستان به جای عدل گستری با آذربایجان تبانی کرده و طی سفر نخست وزیر آن کشور به باکو، مقدمات این استرداد را فراهم کرده است. استردادی که وزارت دادگستری مجارستان هیچ نقشی در آن نداشته و فقط دستور سیاسی اجرا کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد